tirsdag 21. september 2010

Mine tanker om Sandnes by

Etter flere timer med idèmyldringer og tanker om hvordan vi vil forandre Sandnes by, har jeg kommet frem til noen få, viktige punkter, som det ser ut som om alle mine medelever leter etter når man snakker om en by, et torg el;
- En åpen plass uten trafikk
- Et møtested
- Et sted hvor man kan holde arrangementer o. l
Dette er ting jeg selv ser etter. Sandnes by er i dag en veldig trist og grå by. Jeg vil definere Ruten som et sentrum i byen, og dette er den plassen som er mest deprimerende av alle. Hele sentrum har et deprimerende lag rundt som som består av ting som buss, eksos og grå vegger. 
Dette er noe jeg vil forandre. Jeg vil legge til farge, jeg vil legge til ting som gjør at byen stråler, og får frem ord som trivsel, hyggelig og fint. 
Måten jeg har lyst å gjør dette på, eller, måten jeg og den gruppa jeg nå har kommet i har lyst til å gjøre, er å prøve å ha et lignende prosjekt som WiMBY! hadde. Sette grensesprengende elementer på byggene, legge til ekstreme farger og bare ta det helt ut. WiMBY! gjorde ting som de gjorde for å trekke folk til døde byer. Det tror jeg at Ruten også vil, så lenge noen gir det en sjanse. 
Hvis vi tenker litt bort ifra farger og bygg i seg selv, vil jeg stenge av en del av trafikken i Sandnes. Bygge veier utenom sentrum, noe som kommer til å skape en mye lettere følelse inne i byen. Jeg vil også legge til en del grøntområder,  noe som ikke bare ser fint ut, men kommer til å lage bedre luft til folkene her (I teorien ivertfall). arrangementer


Egentlig vil jeg bare si at det ikke skal så mye til for å lage et spennende og friskt resultat i denne byen vi lever i. Litt farge, litt mindre eksos, og en litt større åpen plass. Denne plassen kan for eksempel være parkeringsplassen på Ruten. Her kan man holde sosiale  og samle byen litt.
Sandnes 2012? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar